Een artikel uit het VHG magazine ’Op bezoek bij Tiggelaven Groenbeheer’.
Op bezoek bij… Tiggelaven Groenbeheer
Tiggelaven Groenbeheer uit Hoevelaken (onder de rook van Amersfoort) heeft twee bijzondere kenmerken: er werken meer vrouwen dan mannen én er worden alleen onderhoudswerkzaamheden verricht. Raymon Tiggelaven: “Aanleg is gejaagdheid: even een straat erin rammen en klaar. Dat is niks voor mij.”
Wie zich afvraagt wat Tiggelaven Groenbeheer voor bedrijf is, hoeft alleen maar even rond te kijken op de werkplaats: alles is schoon en netjes en ieder stuk gereedschap en materiaal heeft zijn eigen plek. De twee werkbussen van het bedrijf zijn net zo overzichtelijk ingericht en het informatieboek voor stagiairs met informatie over standaarden en werkwijzen, veiligheidsinstructies maar ook gedragsregels, ligt voor het grijpen. Raymon Tiggelaven hecht grote waarde aan structuur. Dat bleek al toen hij in 1996 naar zijn toenmalige werkgever stapte met een bijzonder verzoek: “Ik wilde de volledige verantwoordelijkheid voor de onderhoudswerkzaamheden van het bedrijf. Toen ik die kreeg, heb ik een jaarplanning voor de klanten opgesteld. Toen ik tien jaar geleden voor mezelf begon ben ik dat blijven doen. Onze klanten weten dus precies waar ze aan toe zijn en wanneer ze welke werkzaamheden kunnen verwachten. Afspraak is afspraak, dat vind ik heel belangrijk.”
Onderhoud
Die werkzaamheden zijn louter onderhoud, Tiggelaven heeft zijn hart verpand aan het bijhouden van tuinen, niet aan het aanleggen ervan. “Aanleg is gejaagdheid: even een straat erin rammen en klaar. Dat is niks voor mij. Als klanten ons vragen toch aan tuinontwerp te doen, dan is dat overigens geen enkel probleem. Daarvoor huren we gewoon een ontwerper in, zoals we ook medewerkers inhuren in drukke periodes.” Samen met zijn vrouw Karin en medewerkster Dianne de Wit, kan Tiggelaven het prima rooien in het gebied Hoevelaken-Amersfoort-Leusden-Nijkerk. “Het is wel bijzonder ja, dat het bedrijf twee vrouwen telt. Dat is toevallig zo gelopen: Dianne is bij ons komen werken na haar opleiding. Het werkt prima zo met z’n drieën. Ik wil niet groter worden. Ik ben geen manager en wil gewoon zelf blijven werken. Nu heb ik direct contact met mijn klanten en het bedrijf is zo ingericht dat we flexibel zijn en snel kunnen schakelen. Informatie over een klant slaan we met een tablet centraal op. Zo is er geen gedoe met briefjes en kunnen we gelijk de historie achterhalen als we ergens bezig zijn.”
Aandacht
Tiggelaven Groenbeheer mag dan relatief klein zijn, Raymon weet zijn bedrijf onder de aandacht te krijgen. Lokale goede doelenacties doen nooit tevergeefs een beroep op hem en hij maakt gretig gebruik van social media als Facebook en Twitter. “Vier keer per jaar versturen we bovendien een nieuwsbrief. Dat is leuk om te doen, ik zie het als een verlengstuk van mijn website. Bovendien geeft Facebook de mogelijkheid om snel veel foto’s te plaatsen. Iedere vijfentwintigste volger op Facebook of Twitter krijgt bovendien een bloemenpakket. Maar we geven ook cadeaubonnen voor een uur gratis tuinonderhoud weg. Allemaal met als doel ergens binnen te komen.” En dat werkt: met een stagiair en een vakantiekracht is Tiggelaven Groenbeheer volop in de weer. Écht last van de economische crisis heeft het Hoevelakens bedrijf overigens niet. “Veel van onze klanten zijn 55-plussers. Die hadden voor de crisis hun schaapjes al op het droge,” zegt Raymon nuchter. Ze zijn in ieder geval verzekerd van een hovenier die tot het uiterste gaat: “Ik ben pas klaar als de klant tevreden is. Daarna maak ik het werk netjes af. Als we het terras hebben schoongespoten, lappen we gelijk de ramen even. Soms laten we onze werkplek schoner achter dan we ‘m aantroffen. ” “Maar dat is misschien ook omdat wij met twee dames zijn”, voegt Karin Tiggelaven lachend toe.